[•5.73]
DÈ LA VILLE DE PARIS.
107
tirent ledict dixiesme Septembre, environ l'heure de huict heures du matin, de l'Hostel de laditte Ville, et allerent en leur ordre accoustumée en laditte eglise Nostre Dame de Paris, où ilz furent assis dedans le cueur aux haultes chaises du costé senestre, où arrivèrent'tost après les Courtz de Parlement, Chambre des Comptes, Court des Aydes.
Et sur les unze heures du matin veinrent Leurs Majestez, accompaignez de Monsieur le Duc d'Al-lençon, Roy de Navarre, et autres Princes du sang, Princesses et Dames, et tous lesdictz Sieurs Ambas­sadeurs assiz sur ung siege de drap d'or au dessus de l'Oratoire du Roy près du grand autel; et à costé de l'autel, Messieurs les Cardinaulx, et derriere eulx les Evesques. Et d'aultre part à main gaulche viz à vis des Ambassadeurs, les Chanceliers de France et du Roy de Polongne; et après eulx, ceulx du Con­seil privé du Roy. Et à costé de l'aultcl du costé gaulche, viz à viz des Cardinaulz, les Ambassa­deurs'1' du Pappe, du Roy d'Espaigne, d'Escosse, et de Venise.
Et après que la messe fut ditte, lesdictz Roys de France et de Pollongne s'approchèrent du grand au­tel où estoit l'Evesque de Paris qui avoit dict la messe; comme s'aprocherent aussy les Ambassa­deurs, pour fere le serment convenu et accordé.
Et après, lesdictz Rois de France et de Polongne se meisrent ai genoux; et le Castellan de Seure'-' print la forme du serment que le Roy de Polongne deb­voit fere, laquelle il leut de mot à mot comme ledict Sieur Roy en feist aultant de sa part et le jura aussi sur les Evangilles. Et après, le Roy leut son aultre serment, comme feit aussy Monsr le Chan­cellier; lequel Sieur Roy a faict aussy serment sur lesd. Evangilles d'entretenir de bonne foy ce qui a esté accordé par sesd. Ambassadeurs et depuis avec le Roy de Pollongne son Frere.
Cela faict, ledict Castellan de Seure feit une pe­tite harengue au Roy en latin, louant Dieu et le re­merciant; à laquelle Monsieur le Chancellier respon-
dit, par le commendement du Roy ; ct depuis en feit aussy une aultre au Roy de Pollongne, à laquelle le­dict sieur de Cheverny respondict par son commen­dement 13'.
Et après, lesditz Roys, Ambassadeurs ettous aul­tres se retireront, le hérault criant en signe dc joye et allégresse, comme l'on a accoustumé. Et le'Roy s'en alla disner à l'Evesché, où il mena lesdictz Ambassadeurs disner avec luy.
53. — [Réception des Ambassadeurs remise au lendemain.]
11 septembre. (Fol. 8o v°.)
Le vendredi unzeiesme, fut envoyé vers lesdictz S" Ambassadeurs pour sçavoir ce quilz entendoient faire; et d'aultant que le jour de devant ilz avoient travaillé ct s'estoient retirez tard, et que l'on avoit sceu qu'ilz désiroient se reposer pour ce jour, le Roy de Polongne leur manda qu'il valloil mieulx ne s'as­sembler point, remettant au lendemain.
54. — [Conference des Ambassadeurs avec le Rqy de Polongne.]
ia septembre. (Fol. 8 o v°.)
Le samedi douzeiesme, sur les trois heures après midi, lesd. Ambassadeurs veinrent à l'hostel d'Anjou trouver le Roy de Polongne''1' ; et là fut proposé le che­min que ledict Sieur Roy debvoit tenir pour s'en al­ler en son Royaume, qui estoit par l'Allemaigne avec le passeport de l'Empereur et Chambre Impérialle; l'extraict duquel a esté leu. Et aussy feut advisé du temps et du partement de cc Royaume et de l'arivée ai Cracovie, pour indire le jour du couronnement'5'.
55. — [Mandemens pour l'Assemblée au Pallais.] 12 septembre. (Fol. 81 r°.)
Pour le faict de la reception dudict Decret au Pallais, dont cy dessus est faitte mention'0', cn-
(') Au-dessus du inot Ambassadeurs, une main moderne a écrit le mot Nonce, qui s'applique exclusivement au représentant du Pape. — Sur ce personnage, voir la note 3 de la page 113.
(2> Ici et plus bas, la graphie du Registre donne une forme Sevre, Seure, aussi bien que Seure; mais, comme co nom est écrit Scura dans la liste des Ambassadeurs polonais, c'est cette dernière forme que nous avons adoptée. D'ailleurs, Sevre ou Seure ne valent pas mieux l'un que l'autre; la lionne leçon est en effet Sanoc : voir p. 83 [5].
(3) Au sujet des harangues prononcées dans le cours des différentes cérémonies, voir la note 2 de la page 111.
C Sur "l'hostel d'Anjou-, ainsi nommé de sou nouveau.possesseur, voir la note 3 de là page 111.
(-) Dom Félibien a publié celte partie de la narration du Greffier, tome 111 des Actives, p. 427,011 elle fait suile immédiatcnieni, au passage coté ci-dessus 48. • (°) Voir sous la colé 48.
i4.